Wednesday, April 19, 2006

Zijn ze nou helemaal bezopen?

Op een groot billboard in Soho (Manhattan, NY, US) kijkt Lenny Kravitz op je neer... In zijn handen een kabel met stekkers aan het uiteinde in de vorm van kleine flesjes. Onderaan de billboard staat een oproep aan mensen met een mobiele telefoon (iedereen) om een SMS te sturen, of hun bluetooth aan te zetten. Als je dat doet krijg je gratis een mp3 van Lenny Kravitz' muzikale visie op het Absolut merk toegestuurd.

En dit is slechts het tipje van de ijsberg...

Steeds vaker wordt outdoor advertising ingezet in combinatie met nieuwe technologieën. Zo is er het Amerikaanse bedrijf Hypertag dat het mogelijk maakt om via Bluetooth of Infrarood een voucher naar voorbijgangers te sturen. Bedrijven als Lancôme en Procter & Gamble gebruiken dit soort billboards om klanten de dichtstbijzijnde winkel in te jagen.

Ik moet ook toegeven dat het een behoorlijk overtuigende manier van adverteren kan zijn. Als je door de stad loopt en je krijgt een bericht op je mobiel dat je bij de Douglas een gratis sample van het nieuwste Lancôme luchtje kunt halen... Dat laat de Nederlander zich geen twee keer zeggen!

Het voegt echt een nieuwe dimensie toe aan outdoor: interactie! In Engeland werd voor de film "Alien vs. Predator" een campagne opgezet waarbij mensen ter plekke bij het billboard konden stemmen over welke van de twee monsters het zou winnen. Maar liefst 500.000 mensen gingen daarop in. Dat zijn 500.000 mensen die ineens bezig zijn met jouw product! Behoorlijk waardevol lijkt me.

Nu grote schermen ook steeds goedkoper worden zie je niet alleen instore (narrowcasting) maar ook outdoor vaker digitale billboards. Vergeet de lastige lamellenboards die nu bij (bijvoorbeeld) de VU in Amsterdam staan. Ik heb een keer iemand daar bezig gezien de posters op te hangen, dat moet toch makkelijker kunnen. En het kan, gebruikmakend van een digitaal billboard kun je niet alleen veel vaker de boodschap aanpassen (een reclame voor koffie in de ochtend en kant-en-klaar maaltijden in de avond) maar ook de kosten voor het produceren van de uiting gaan drastisch omlaag. Een USB stick met een jpeg is veel goedkoper dan 50 posters van X meter hoog en breed...

Nog meer concurrentie voor de televisie advertentie...

JB

No comments: