Sunday, April 23, 2006

MySpace: kansen en bedreigingen

MySpace, als zelfs de nieuwsprogramma's van onze publieke zenders er onderzoek naar doen dan moet het wel groot zijn. Sinds het voor $ 580 miljoen aan Rupert Murdoch's News.com is verkocht staan kranten, tijdschriften en internetsites vol over het wonder dat MySpace heet. Maar wat is MySpace nu precies? In een aantal posts probeer ik in te gaan op MySpace en wat er zich allemaal afspeelt rond dit ogenschijnlijk zeer succesvolle online social network.

MySpace is vergelijkbaar met het Nederlandse Hyves, maar dan veel, veel groter. Als internetter kun jij je eigen profiel op MySpace zetten, vrienden toevoegen, berichten sturen naar mensen etc... In het door ego's geregeerde Amerika is MySpace een soort meting van je populariteit: status wordt afgemeten aan het aantal vrienden dat je hebt binnen MySpace.

Één van de Myspace oprichters is zelf muzikant en wilde dat de site van meet af aan mogelijkheden zou bieden voor onafhankelijke artiesten om hun muziek aan de man te brengen.

De muziekindustrie werd wakker geschud toen er een aantal acts opstonden die, mede dankzij een enorme schare vrienden op MySpace, wisten door te breken naar de mainstream. het bekendste voorbeeld is de band Arctic Monkeys die hun muziek op MySpace gratis weggaven om zo een fanbase op te bouwen. Dat is prima gelukt, want hun singles "I Bet You Look Good On The Dancefloor" en "When The Sun Goes Down" stonden beide op #1. Hun album "Whatever You Say I Am" vestigde zelfs het record voor het snelst verkopende debuutalbum in Engeland.

Ook Nederlandse artiesten zijn te vinden op MySpace, zo kreeg ik laatst een mailtje dat Danny Vera zijn eigen MySpace pagina heeft en ook hiphopper Pete Philly heeft zijn eigen MySpace pagina.

Inmiddels is MySpace niet meer weg te denken uit de major label marketing mix (in Amerika althans). Artiesten als de Black Eyed Peas en Rihanna hebben hun eigen MySpace profiel waar je tracks kunt luisteren en videoclips kunt kijken.

Het is nu wachten tot de eerste Nederlandse artiest doorbreekt via Hyves of MySpace...

In de volgende post meer over de micro-economie rond MySpace.

JB

No comments: