Saturday, April 08, 2006

De toekomst van de commercial?

In de VS zijn er steeds meer mensen met een PVR hiermee kunnen ze TV pauzeren en later terugkijken of ook opnemen. Het mooiste voorbeeld is de TiVo, deze leert van jouw kijkgedrag en gaat programma's opnemen waarvan hij denkt dat jij ze leuk zal vinden.

Het probleem met deze PVR's is dat je hiermee de reclame kunt doorspoelen, en veel van de gebruikers doen dat ook. Gevolg: je duurbetaalde commercial wordt helemaal niet meer gezien.

Er zijn verschillende manieren waarop bedrijven dit proberen tegen te gaan, zo heeft KFC een commercial gemaakt die alleen maar met de DVR te kijken was. 1 frame in de commercial (1/30 seconde) bevatte een code woord waarmee je een gratis chicken sandwich kon halen bij KFC. Kijkers moesten hun PVR gebruiken om het beeld frame-voor-frame af te spelen en zo de code te achterhalen.

Andere bedrijven kiezen voor "Digital Product Placement" hierbij wordt een product van het bedrijf digitaal in het tv-beeld geplaatst. Dus op tafel staat een pak cornflakes dat er bij de opname helemaal niet stond. Het is er achteraf geplaatst tegen betaling door de adverteerder.

Weer een andere ontwikkeling is dat commercials gewoon leuker worden om te kijken. Pontiac heeft in Amerika een serie commercials ontwikkeld waarin Base Jumper Iiro Seppanen een aantal waanzinnige stunts moet uitvoeren om zijn gekidnapte vrouw te redden, iedere keer ontsnapt hij aan z'n achtervolgers in de nieuwste SUV van Pontiac. De commercials werden vertoond in de reclameblokken van populaire series als CSI en Cold Case. Hier kun je alle commercials achter elkaar zien.

No comments: