Sunday, April 23, 2006

Een bijzondere vondst van een aantal onderzoekers aan de Universiteit van Amsterdam. Ze hebben een stukje software ontwikkeld, genaamd "MoodViews" dat de stemming van webloggers kan meten. Behalve dat dit kan bijdragen aan een betere manier van het zoeken en analyseren van content op 't web, kan dit ook gebruikt worden om de houding van consumenten ten opzichte van bepaalde ontwikkelingen of producten te bepalen.

Het Amerikaanse LiveJournal is een dienst waar je als blogger een tag kunt meegeven die je stemming weergeeft. Iedere dag worden zo'n 150.000 posts op LiveJournal getagged met een keuze uit honderden stemmingen.

De software brengt al deze stemmingen in kaart en kan zo zien of er in de vele duizenden stemmingen een trend zit. Zo vonden de onderzoekers dat er rond Valentijn een hoop bloggers zich "geliefd" of "flirty" voelden. Ze zagen echter ook een stijging in het aantal bloggers dat zich "eenzaam" voelden!

De tweede stap is om de stemmingen te linken aan evenementen of producten. Zo kwamen ze erachter dat veel posts die als tag "excited" of iets vergelijkbaars hadden ook de woorden "Harry Potter", "Shop" en "Book" in de post hadden. De opwinding was dus te wijden aan de release van het nieuwe Potter boek...

MoodViews heeft ook mogelijke commerciƫle toepassingen. Zo wil een belegger het product gebruiken om het vertrouwen van consumenten in bepaalde producten in kaart te brengen. Op zich geen slecht idee... Als veel mensen enthousiast zijn over het product, zullen (waarschijnlijk) ook veel mensen het kopen. Dan gaat 't goed met het bedrijf, gaan de aandelen omhoog en kan de belegger weer een weekje langer op vakantie.

Waarom heb ik dat niet bedacht...

JB

Bron: New Scientist Tech

No comments: