Tuesday, August 05, 2008

Wrigley's Gum: chew on this!

We kennen allemaal de voorbeelden van de commercials waarbij de gebruikte muziek een eigen leven gaat leiden: Levi's & Stiltskin, Sony Bravia & Jose Gonzales, Menzis & Israel Kamakawiwole, de lijst is eindeloos. In al deze gevallen heeft de artiest veel baat gehad bij de commercial. Stiltskin behaalde in Nederland op z'n minst een top 10 positie, en Jose en Israel hebben beiden in iTunes op nummer 1 gestaan.

Vroeger ging het ook andersom, toen werden de jingles voor producten geschreven door bekende artiesten. Een goed voorbeeld hiervan is de Coca-Cola commercial van de Supremes.

Wrigley's heeft deze praktijk nu nieuw leven ingeblazen, zij hebben 3 artiesten gevraagd om een liedje te schrijven op basis van een oude Wrigley's commercial: Chris Brown, Ne-Yo en Julianne Hough (deelneemster aan "Dancing With The Stars" in de VS, nu country zangeres).

In het Chris Brown voorbeeld "Forever" heeft Chris Brown een verwijzing naar een oude Doublemint Gum jingle verwerkt in het refrein: "Double Your Pleasure/Double Your Fun".

Nu de single in de Amerikaanse top 10 staat, heeft Wrigley's het verhaal openbaar gemaakt en verteld dat ze binnenkort op TV gaan met een 60 seconden commercial voor Doublemint, tevens geschreven door Chris Brown.

Heel slim, op deze manier heeft iedereen het liedje van je merk al in z'n hoofd zitten voordat je met de campagne begint.

via: Wall Street Journal

JB

No comments: