Tuesday, July 10, 2007

Advergaming Done Right!

Een tijdje geleden was "Advergaming" het nieuwe walhalla voor marketeers. Iedereen wilde ineens een game maken over z'n merk. Dat leverde een paar vreemde games op...

Check deze adventure van Reach, een Canadees merk voor mondhygiene producten. Beetje ver gezocht...

Dus toen ik laatst op Miniclip, een site vol met minigames, deze twee games tegenkwam, was ik aangenaam verrast.

Sure (Rexona in Nederland): je hebt vast de Rexona reclame gezien met als decor het "Running Of The Bulls" in Pamplona. Een evenement met minstens evenveel tegenstanders als voorstanders. De game borduurt heel leuk voort op het thema van deze commercial. In het eerste level ren je voor je leven, op de hielen gevolgd door een boze stier, daarna kun je kiezen naar welk land je wilt en afhankelijk van je keuze wordt je achtervolgd door een Biermeisje (Duitsland) een Bobby (Engeland) en een naakte kerel met een handdoek om z'n middel (Zweden). Ook Nederland zit in de game, bij ons wordt je over de rondvaartboten gejaagd door, jawel, een prostituée... Zelfs in Advergaming komen we niet verder dan de stereotypen...


Leuke uitvoering gegeven aan het concept uit de commercial... Een hele herkenbare game, als je de commercial hebt gezien, en goed passend bij het merk. Maar het kan nog beter!

BP: een game voor de Amerikaanse markt, waarbij je een eigen benzinepomp moet runnen en zo snel mogelijk de wachtende auto's van benzine moet voorzien. Verschillende soorten auto's willen verschillende soorten benzine, bestuurders willen iets eten of drinken uit de kiosk, en jij moet ervoor zorgen dat ze dit allemaal krijgen en tevreden blijven.

Met een paar auto's is dat erg makkelijk, maar als er steeds meer pompen bijkomen, steeds meer auto's en steeds meer extra services zoals verse koffie, sandwiches, wasstraat, bandenspanning controle, etc, wordt het behoorlijk spannend, en best moeilijk.
Een leuke game waar je behoorlijk wat tijd in kunt steken, de hele tijd met BP en de verschillende diensten die ze leveren op de voorgrond.

Voor een markt als Amerika, waar de merkentrouw ten opzichte van de benzinestations nog belangrijker is dan in Nederland, een uitstekende game!

In beide gevallen prima games. Laten we hopen dat we wat meer "serieuze" pogingen tot advergaming zien zoals de twee bovenstaande voorbeelden. Games die geïntegreerd zijn met de marketing boodschap of goed aansluiten bij het merk. In plaats van de losse flodders die een hoop bedrijven schieten in de hoop dat mensen het leuk vinden.

JB

No comments: