Monday, June 18, 2007

Asociaal veel geld verdienen met social networking?

Natuurlijk heb je een profiel op LinkedIn, waarschijnlijk ook op Xing/OpenBC, en voor je vrienden heb je eigen Hyves... Maar ben jij al lid van Blue Chip Expert?

Ik hoor steeds meer mensen die nieuwe werknemers, werkgevers of opdrachtgevers vinden via netwerken als LinkedIn. Zo sprak ik laatst een directeur van een grote recruiter die toegaf richting 40% van z'n plaatsingen via LinkedIn te doen.

Ik sta ook op LinkedIn, gewoon omdat ik denk dat het verstandig is, niet omdat ik open sta voor een nieuwe baan, en zo komen er af en toe mensen voorbij die zoeken naar werk, zoeken naar collega's of zoeken naar een Freelancer. Leuk als je af en toe een bekende aan een baan/klus/collega kunt helpen!

Scott Langmack vond dat ook, en besloot om een sociaal netwerk op te richten dat zich exclusief richt op het werven van high level werkzoekenden. Het mechanisme van Blue Chip Expert is anders dan dat van bijvoorbeeld LinkedIn. BCE is een recruiter, en de leden van het netwerk zijn satellieten.

Stel ik heb Jan uitgenodigd om zich in te schrijven op BCE, en Jan krijgt via BCE een baan, dan krijg ik 2% van z'n jaarsalaris. Heeft Jan zijn collega Sandra uitgenodigd en krijgt zijn via BCE een baan, dan krijgt Jan 2% van het jaarsalaris, en ik 1%...

Heb je een groot en wijdvertakt netwerk, dan zou een netwerk als BCE een behoorlijke aanvulling op je salaris kunnen betekenen.

Op dit moment is BCE alleen bezig met het werven van leden, er wordt nog niet geplaatst. Wanneer dat gaat gebeuren zal het ongetwijfeld voornamelijk in de VS zijn...

Dat betekent natuurlijk niet dat je je niet moet inschrijven en werven, je weet maar nooit...

Wie gaat dit in Nederland opzetten? Ik doe mee!

JB

ps. Als je toch registreert, gebruik dan referrer code jb1076, zou je bijzonder dankbaar zijn!

No comments: