Monday, May 22, 2006

Waarom nog uitgaan...

...als je ook gewoon achter je PC de club in kan duiken?

Misschien heb je weleens gehoord van Second Life (homepage; wiki), dit is een online wereld waarin je een "tweede leven" kunt leiden. Je kunt er een huis kopen, naar de club gaan, kleding kopen, paintballen met vrienden, verzin het maar. Second Life is een fenomeen, een soort Habbo Hotel voor volwassenen.

Het probleem met die volwassenen is dat ze volwassen dingen willen doen. Zo heb je in Second Life ook bordelen en virtuele prostitutie. Je betaalt met Linden Dollars, en deze hebben een wisselkoers met echt geld. Er zijn zelfs mensen die een fatsoenlijk inkomen overhouden aan Second Life. Niet alleen als prostitué, maar ook als kledingontwerper en makelaar. Een wereld op zichzelf waarin steeds vaker ook de echte wereld een plekje vindt. Zo vinden er complete seminars plaats in Second Life en zijn er talkshows die plaatsvinden op het platform.

Allemaal hartstikke interessant, maar sommige mensen vinden dat de ietwat volwassen content in Second Life het een plaats maakt die ongeschikt is voor tieners (hoewel Linden Labs ook een versie heeft speciaal voor tieners).

Het Amerikaanse bedrijf Doppelganger zag een gat in de markt en is hier ingesprongen. Ze hebben in samenwerking met AOL en Vivendi's label Interscope Records de PCD Music Lounge opgericht. Een virtuele nachtclub waar je als tiener uit je dak kan gaan met je vrienden (en waar je als ouder ook een goed gevoel aan over zou moeten houden).

Kids komen binnen in deze virtuele nachtclub waar ze kunnen feesten met hun vrienden. De omgeving is een verlengde van AOL's populaire Instant Messaging programma AIM. Ze kunnen in de club chatten met hun vrienden, en nieuwe vrienden maken. De avatars zijn in staat tot veel meer dan een simpele smiley en kunnen zwaaien, dansen en tal van andere bewegingen, en als iemand vervelend doet, is er zelfs een ware uitsmijter aanwezig!

In veel online werelden moet je per maand betalen (Second Life is pas sinds kort gratis), maar de PCD Music Lounge is helemaal gratis. Tenminste, de basis. Als je je avatar leukere kleren wilt geven dan moet je die kopen en de club is allesbehalve vrij van advertenties. Er draait een DJ en je kunt ook de liedjes die je hoort meteen kopen: als download of als ouderwetse CD. Als je meer muziek wilt horen zijn er door de club verspreid een aantal luisterpalen, waar je je kunt afzonderen om muziek te luisteren (en te kopen).

Tot nu toe is de enige adverteerder die Doppelganger bekend wil maken het Interscope label van Vivendi. De PCD Music Lounge is gebrand met de naam van de Pussycat Dolls en zij zullen ook regelmatig hun -virtuele- opwachting maken in de club.

Een interessante ontwikkeling, hebben we straks allemaal een virtuele huiskamer (vol met betaald Ikea meubilair) op onze Hyves of MySpace pagina? Waar we met virtuele vrienden op de bank zitten in onze G-Star, Diesel en Polo kleding die we voor € 1,10 per SMS gekocht hebben? De markt heeft er blijkbaar vertrouwen in, want een aantal zwaargewicht Venture Capitalists hebben in Doppelganger geïnvesteerd.

Ik heb nog niet eens m'n echte huis helemaal af, ik moet er niet aan denken dat ik ook mijn Hyves nog eens ingrijpend moet verbouwen...

JB
Bron: Businessweek

1 comment:

Anonymous said...

Uitgaan blijft toch leuker ;-P