Monday, October 27, 2008

Hoe 't niet moet...

Mijn eerste baas bij Universal zei tegen mij, toen ik daar net als stagiaire rondliep (bijna 9 jaar geleden!) dat ik nooit moest stoppen met het kopen van product, ook al krijg je vrijwel alles gratis als je eenmaal een tijdje bij een platenmaatschappij werkt. De reden? Hoe kun je van een klant verwachten dat hij 40 gulden (toen nog) uitgeeft aan jouw product, als je zelf niet bereid bent om het uit te geven?

Een hele waardevolle les, en ik koop (niet alleen om die reden) nog regelmatig muziekproducten. Eigenlijk al jaren niet meer in een winkel; rommelige inrichting, ongeïnteresseerd personeel, onvolledig assortiment, hoge prijzen, het is een behoorlijke lijst. Ik koop al jaren al mijn muziek online.

Met games was dat minder, ik kocht nog weleens een game in de winkel. Tot afgelopen vrijdag...

Ik ging hier in de plaatselijke "High Street" naar Game, om een spel voor mn Xbox te kopen. Op de website van Game kost het spel £34.99, en wordt het gratis thuisbezorgd. Ik wilde het spel echter in het weekend spelen (er was immers slecht weer voorspeld), en had geen zin om te wachten op de postbode. Dus ik wilde het in de winkel kopen. Aangekomen in de winkel kost het spel daar £37.99. Redelijk onbegrijpelijk als je het op je eigen website voor £34.99 verkoopt. Toen ik de werknemer achter de kassa vroeg om de reden kreeg ik te horen dat slechts 5 a 10% van de games duurder was in de winkel, maar waarom dat was, dat wist hij niet... Wel kon ik, als ik dat wilde, voor £35.99 een "Pre-Owned" versie van het spel kopen (een tweedehands versie). Waarom deze nog steeds duurder was dan een splinternieuwe, gratis thuisbezorgde versie van het spel kon hij me niet zeggen.

Je zou denken dat tegenwoordig, met concurrentie van sites als Amazon en Play.com, winkels blij zijn met iedere klant die over de drempel komt. Als dat al zo is, heb ik daar vrijdag weinig van gemerkt. Ik heb zelden zo'n complete desinteresse voor klanten meegemaakt als in deze winkel.

Ik moest bij het verlaten aan de winkel weer denken aan de woorden van Stef, blijf je eigen product kopen, zodat je ervaart hoe het is voor de consument. Ik vraag me af wat het bestaansrecht is, of blijft, van dit soort winkels. Ik kom er in ieder geval nooit meer terug!

No comments: