Thursday, June 01, 2006

Wat verkoopt jouw moeder?

Wie ben jij geneigd te geloven? Een reclame op TV, of een advies van een collega? De meeste mensen zullen de collega geloven, en dat is waar Procter & Gamble op hoopt.

P&G heeft "Vocalpoint" opgericht, een onderdeel van het bedrijf specifiek gericht op mond-tot-mond reclame. Op dit moment hebben zo'n 600.000 moeders zich opgegeven voor Vocalpoint en zij vertellen honderuit over de producten van P&G en andere klanten, op het werk, op school, bij de buren op de koffie... Behalve vertellen over de producten delen ze ook kortingsbonnen en samples uit.

P&G heeft niet zomaar 600.000 moeders geworven, er is een strenge screening aan vooraf gegaan. Alle moeders zijn tussen de 28 en 45 met kinderen onder de 19 jaar, en hebben een groot sociaal netwerk. Waar "normale" moeders zo'n 5 mensen per dag spreken, hebben de Vocalpoint moeders per dag contact met zo'n 25-30 personen!

De reden dat deze moeders zich opgeven? Niet alleen de gratis samples van producten die ze ontvangen, het feit dat hun mening gehoord wordt is nog veel belangrijker. Iedere week vraagt P&G ze om hun mening via een nieuwsbrief, en de feedback wordt gebruikt. Niet alleen door P&G maar ook door andere bedrijven.

Behalve Vocalpoint heeft P&G ook Tremor opgezet, een vergelijkbaar initiatief, maar dan voor tieners.

Het initiatief roept ook een hoop vragen op: moet de Vocalpoint moeder niet vertellen dat ze handelt uit naam van P&G? De recent opgerichte Word Of Mouth Marketing Association vindt van wel, P&G vindt dat hun boodschappers moeten vertellen wat ze zelf willen.

Dat maakt wel dat je in het vervolg moet opletten. Als je moeder je vertelt over dat nieuwe wasmiddel, is het goedbedoeld advies, of staat ook zij op de payroll van P&G?

Mulder zei het al: Trust No One...

JB

1 comment:

Anonymous said...

Slim SLim SLim!